Overslaan en naar de inhoud gaan
Datum activiteit

Culturele activiteit van de maand augustus:
Bezoek aan het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek (deelgemeente van Oudsbergen)
Maandag 7 augustus.

Vertrek met eigen autocar aan de stelplaats van De Lijn (nabij het busstation Leuven) in de Vuurkruisenlaan om 13u15.

Inschrijving en betaling van 22 euro (inbegrepen: reis per bus, groepsinkomgeld, geleid bezoek, Limburgse vlaai & koffies) met vermelding van je clubnummer + ‘Natuurhulpcentrum’. 

Maximum 50 deelnemers.

Het Natuurhulpcentrum is een opvangcentrum voor zieke en gewonde wilde dieren. We kennen het meestal via een van de reddingsacties, verschenen in de media.

Maar het Natuurhulpcentrum staat voor veel meer dan dat alleen. Dag in dag uit tracht het niet alleen wilde dieren te helpen, maar ook mensen milieubewuster te maken via educatie en acties ten voordele van de natuur.

De 17-koppige vaste staf en de meer dan 100 vrijwilligers hebben er voor gezorgd dat het Natuurhulpcentrum vandaag is uitgegroeid tot het grootste en meest professionele opvangcentrum voor wilde en gewonde wilde dieren in de hele Euregio. Het Natuurhulpcentrum is sinds 1976 actief en telt intussen meer dan 16.000 leden.

Het Natuurhulpcentrum houdt zich bezig met:

  • Zieke en gewonde inheemse dieren opvangen, verzorgen en voorbereiden op een leven in de vrije natuur
  • Exotische dieren opvangen die door overheidsdiensten in beslag werden genomen
  • Exotische huisdieren opvangen die door hun eigenaars afgestaan werden
  • Exotische dieren plaatsen in gespecialiseerde opvangcentra, gerenommeerde dierentuinen en dierenparken,...

We beginnen onze rondleiding met het bekijken van een videofilm die ons meeneemt naar momenten waar we als groep niet aan kunnen deelnemen: spannende interventies, de dierenarts aan het werk in de operatiekamer, het voederen van babydieren of leuke dieren die op dat moment niet te bezichtigen zijn...

Daarna brengen we onder begeleiding van een van de medewerkers een bezoek aan de revalidatiekooien, lopen we door de intensive-care afdeling, de operatiekamer en de hokken met gekwetste wilde dieren. We zien de grote readaptatiekooien, de egelhokken, de watervogel-verblijven, de vossenkooi, reptielenruimte, apenverblijven, leeuwenkooien, quarantainegebouw enz., aangevuld met leuke anekdotes en interessante weetjes.

Met meer dan 8.000 dieren die er jaarlijks worden opgevangen is er veel bedrijvigheid in en rond het natuurhulpcentrum. Er is altijd wat te zien en te beleven. De volledige wandeling verloopt over een klinkerpad zodat ook de minder mobiele senioren van onze vereniging evenveel plezier beleven aan het uitje. Her en der staan er ook banken zodat er af en toe tijdens de wandeling even gerust kan worden.

We besluiten onze rondleiding in de cafetaria met een stuk heerlijke Limburgse vlaai + koffies. Bij een normale timing zullen we terug in Leuven toekomen tussen 18 en 19 uur.

www.natuurhulpcentrum.be  

Paul Bessemans, 23 april 2023