Overslaan en naar de inhoud gaan
Datum activiteit

Paleis op de Meir
Culturele activiteit van de maand april

Donderdag 17 april, 10u45 – 12u30
maximum 20 deelnemers; kan herhaald worden

Inschrijven kan tot 8 april, via de website of secretariaat met vermelding van je lidnummer + ‘Paleis’. Controleer vooraleer te betalen je status op de website via ‘Mijn Inschrijvingen’. Betaal, als je niet op reserve staat, 15 euro. Geen museumpas.

Vooraf koop je je treinticket naar Antwerpen Centraal. We ontmoeten elkaar in de inkomhal van het stationsgebouw in Leuven tegen 9 uur en nemen de trein van 9u24. Meld je aan bij begeleider Marijke Morlion. Vandaar stappen we nog een 15-tal minuten naar Meir 50.

© Herita VZW

Stel je voor: het Paleis op de Meir staat te koop en je komt een kijkje nemen. Kan dit grandioze stadspaleis je bekoren als tweede woonst in hartje Antwerpen?

Heel wat eigenaars uit het verleden waren meteen verkocht, al drukten ze wel hun eigen stempel op dit monument. Wat vind jij van de verbouwingen van Napoleon of Willem I der Nederlanden? Is het authentieke charme? Of is er dringend nood aan modernisering? Waan je een Hollywoodiaanse huizenjager met ongelimiteerd budget.

Een 'makelaar' van 'Immo Palace' toont je de troeven van dit historische gebouw. Je ziet er de statige salons, de balzaal en de slaapkamers. Je ontdekt als potentiële koper alle geheimen van dit tot de verbeelding sprekende pand.

Wie weet eindigt je bezoek wel in een bod? Maar besef wel: de eigenaar kiest het huis niet, het huist kiest de eigenaar.

Veel succes tijdens deze originele rondleiding in het Paleis op de Meir!

Marijke Morlion, 14 februari 2025


Een beetje historiek (extract uit de wikipedia pagina)

Het gebouw werd opgetrokken in opdracht van de rijke koopman Johan Alexander van Susteren (1719-1764), die een vermogen vergaarde met beleggingen in de Oostende Compagnie. Van Susteren liet hiervoor in 1745 drie panden afbreken op de Meir om er zijn droompaleis te laten optrekken.

© LUCID

Door de gunstige ligging wekte het paleis de aandacht van de Franse keizer Napoleon Bonaparte toen onze gewesten na de Franse revolutie in zijn handen kwamen. Hij kocht het stadspaleis in 1812 voor 170.000 francs. Hij liet het paleis ombouwen tot vier appartementen: eentje voor zijn grootmaarschalk, de hofdame, de keizerin en eentje voor zichzelf. De keizer liet de salons ook verfraaien en inrichten met Franse empiremeubels.

Napoleon zag het groots voor zijn paleis. Ondanks alle inspanningen heeft Napoleon nooit in het paleis verbleven. Wanneer het paleis klaar was, zat hij al op het eiland Elba in ballingschap. Nadien kwam het paleis in de handen van zijn rivaal de Russische tsaar Alexander I die er in 1814 zijn intrek nam. Na de verdrijving van de Fransen werden de Zuidelijke Nederlanden onderdeel van het nieuwe Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en het paleis ging naar zijn nieuwe koning Willem I der Nederlanden. Deze gaf opdracht tot het inrichten van de Zaal van de XVII Provinciën

Een jaar na de Belgische opstand van 1830 zou het Paleis op de Meir het middelpunt zijn van de festiviteiten naar aanleiding van de blijde intrede van koning Leopold I. De vorst zou er regelmatig verblijven en hier ook de Britse koningin Victoria tweemaal feestelijk ontvangen. Ook de volgende koningen en andere belangrijke gasten kwamen op het balkon om het volk te groeten en begroet te worden. Ze gebruikten het ook als ontvangstdecor voor gasten die via de haven in het land aankwamen.