Concert in eigen beheer: EL ALMA DESEA
Vocale en instrumentale muziek uit Latijns-Amerika
Maandag 15 september om 14u30
St-Jozefskerk, inkom en inrit parking: Burgemeestersstraat 59, Leuven.
Voorafgaande inschrijving en betaling van 5 euro met vermelding va je clubnummer + ‘Jopie’. De reservaties zijn dan op naam beschikbaar aan de kassa. Bij niet-reservering : kaarten aan de kassa aan 6euro. Familie en vrienden zijn ook van harte welkom!
Vocale en instrumentale muziek uit Latijns-Amerika zoals Argentijnse zamba, tango, chacarera, milonga & canciónes, evenals Venezolaanse joropo & pasaj en habanera uit Cuba.
De sprankelende harp van Jopie, de altijd verrassende improvisatie- inbreng van Koen en Djalt, de traditie en virtuositeit van Dionicio, tezamen met de vier stemmen waarvan de timbres zich wonderschoon vermengen, staan garant voor een bijzondere uitvoering van deze muziek.
Jopie Jonkers (Nl): Harp & Zang
Een ongewone verschijning in de muziekwereld van de Lage Landen.
Begonnen als zangeres in de Keltische folkmuziek, o.a. Deirdre en Pegasus, maakte zij rond 1982 kennis met de Latijns-amerikaanse muziek en werd hierdoor zo gefascineerd dat zij het roer omgooide en de Zuid-Amerikaanse muziek ging bestuderen. Zij volgde harplessen bij Roberto Guarani en leerde de Argentijnse stijl goed kennen door haar jarenlange samenwerking met Juan Masondo. Samen met Koen de Cauter , met wie zij inmiddels al meer dan 30 jaar op de planken staat, nam zij diverse cd’s o, waarvan 2 tezamen met de Argentijnse grootmeesters Juan Masondo en Alfredo Marcucci.
Koen de Cauter: Gitaar & Zang
Fameuze gitarist, met een heel persoonlijke speelwijze waarin zigeunerjazz , musette muziek, flamenco en Zuid-Amerikaanse stijlen verenigd zijn.
Muzikant van wereldklasse, maakte ontelbare cd’s en tv-opnames en speelde met diverse groepen en beroemdheden over de hele wereld.
Dionicio Fernández (Arg.): Gitaar & Zang
Virtuoos gitarist geboren in de provincie Jujuy, Argentinië. Hij leerde zijn eerste akkoorden van zijn broer en had al snel de smaak te pakken. Op 18 jarige leeftijd besloot hij zijn dorp te verlaten en zijn geluk als muzikant te gaan zoeken in de “hoofdstad van de cultuur” : Salta.
In de Balcarce werden de chacarera, zamba, chamame en tango dagelijkse kost voor hem.
Toerde door Argentinië, Bolivia en Paraguay.
De liefde bracht hem naar België waar hij de Zuid-Amerikaanse muziek naar voren brengt.
Djalt Baculalay: Gitaar & Zang
Is de jongste der muzikanten uit de befaamde muziekfamilie De Cauter (kleinzoon van Koen). Hij begint een serieuze naam te verwerven als gitarist die zich beweegt doorheen jazz, zigeunermuziek, chanson, … Op zijn eigen en geheel natuurlijke wijze vindt deze jonge artiest zijn karakteristiek gevoel voor schoonheid en draagt de ziel van zijn illustere familie in zich. Het verhaal dat ooit begon bij Koen De Cauter wordt vervolgd.
Een pakkend, en bijwijlen ontroerend, concert dat je écht niet mag missen!
Paul Bessemans, 25 juli 2025