Overslaan en naar de inhoud gaan

We stellen vast dat een aantal gepensioneerden van de UZ en KU nog geen personeelstarief krijgt op consultaties en hospitalisaties. Daarom herhalen we hieronder de regeling die van kracht is.

Indien je persoonlijke kosten hebt ingevolge een consultatie in UZ Leuven, kan je hiervoor een tussenkomst vragen aan UZ Leuven.

Wie wordt als personeel beschouwd?
Alle personeelsleden + gepensioneerde werknemers van UZ Leuven of KU Leuven en hun partner (gehuwd of wettelijk samenwonend), evenals hun kinderen en ouders indien deze op hetzelfde adres wonen en ten laste zijn van het personeelslid. De ex-Alma werknemers komen echter NIET in aanmerking.
Personeelsleden van UPC vallen onder Z.org. Er bestaat voor hen een Excel-lijst. Indien zij hierin voorkomen, kunnen zij in aanmerking komen voor personeelsvermindering. Nieuwe medewerkers van Z.org en medewerkers van UPC Kortenberg worden niet meegenomen voor personeelstarief.
Let wel: dit geldt enkel voor niet-medisch personeel. Dokters in de geneeskunde kunnen immers genieten van de deontologische regels.

Welke procedure volg je voor ambulante zorgen?
1. Je betaalt de factuur.
2. Je wendt je tot het ziekenfonds voor terugvordering van het gedeelte van het ziekenfonds. Je doet dit aan de hand van het formulier (het 'verzamelgetuigschrift voor verstrekte hulp') dat samen met de factuur toegestuurd wordt.
3. Het formulier 'Aanvraag personeelstarief ambulante facturen' bezorg je aan het contactcenter van de medische administratie (UZ) of de verzekeringsdienst (KU) met de vermelding 'personeelstarief'. Adressen en contactgegevens vind je onderaan dit artikel.
4. Daarop ontvang je een brief van de medische administratie met de melding dat volgende werkwijze zal toegepast worden: de remgelden van raadplegingen en kinesitherapie voor personeelsleden van UZ Leuven zullen rechtstreeks in mindering gebracht worden op de originele factuur. Deze werkwijze wordt geactiveerd door de vorige drie stappen te volgen. De toepassing van deze werkwijze herken je aan de vermelding 'toepassing regeling personeel UZL' op het einde van de factuur. DUS: als je voormelde brief hebt ontvangen, hoef je de stappen 1 tot 3 niet meer te volgen.

Deze procedure geldt voor
• de remgelden voor raadplegingen en voor prestaties kinesitherapie.
• de prestaties van maximaal twee jaar oud. Dit wil zeggen dat wij prestaties tot 2 jaar terug in aanmerking nemen voor toepassing van het personeelstarief.

Deze procedure geldt (onder meer) niet voor
• de remgelden voor ambulante technische verstrekkingen en de remgelden voor prestaties klinische biologie en radiologie.
• de remgelden voor het honorarium voor toezicht bij opname en voor een aantal forfaitaire honoraria. Deze blijven ten laste van de patiënt, gezien de wetgever de aanrekening van deze remgelden verplicht heeft opgelegd.
Opmerking: de supplementen voor een privé-consultatie blijven uiteraard volledig ten laste van de patiënt.

Formulieren
Er is een afzonderlijk formulier voor gepensioneerden van UZ en KU Leuven. Deze formulieren zijn beschikbaar op onze website www.seniorenkuleuven.be en kunnen verkregen worden op het secretariaat en tevens bij de Inschrijvingen campus Gasthuisberg, Pellenberg, Sint-Pieter en  Sint-Rafaël, bij de kassa campus Gasthuisberg enbij het contactcenter van medische administratie.

Hospitalisatierekeningen
Bij een verblijf in een eenpersoonskamer worden de kamersupplementen gehalveerd door toepassing van het personeelstarief.
Als je in orde bent met het ziekenfonds, worden de hospitalisatiefacturen rechtstreeks geregeld met het ziekenfonds. Het personeelstarief wordt onmiddellijk toegepast als je de bevestigingsbrief van de medische administratie al hebt ontvangen. Heb je de brief nog niet ontvangen? Meld dan bij inschrijving dat het personeelstarief moet worden toegepast.

Medische Administratie UZ Leuven
Herestraat 49, 3000 Leuven
016 34 74 02

Verzekeringsdienst KU Leuven
Krakenstraat 3 - bus 5515, 3000 Leuven
016 32 42 68
[email protected]

 

🡡