Overslaan en naar de inhoud gaan
Datum activiteit

Concert in eigen beheer

GOSPODI

Woensdag 14 juni, 14u30

In de Sint-Jozefskerk, via inkom en inrit Burgemeestersstraat 59, Leuven. Er is ruime parking.

Inschrijving en betaling van 10 euro, met vermelding van je clubnummer + ‘Gospodi’. De reservaties zijn dan op naam beschikbaar aan de kassa.
Bij niet-reservering: kaarten aan de kassa vanaf 14u15.

Ook vrienden en kennissen zijn van harte welkom!

Het ensemble Gospodi werd in 1982 opgericht door Herman Elegast en Guido Cassiman. Samen met Jos Simal  en Paul Nieuwdorp) begon hun ontdekkingsreis doorheen de muziek van de Slavisch-Byzantijnse liturgie. De nauwgezette selectie van partituren vroeg van meet af aan ijverig speurwerk in een tamelijk gesloten wereld.

De beheersing van de uitspraak, de vertaling van de liturgische teksten en de juiste interpretatie van de muziek brachten Gospodi in nauw contact met slavisten, iconografen en de monnikengemeenschap van Chevetogne. De invloed van de Abdij van Chevetogne op het bestaan van Gospodi is ook onmiskenbaar. Door de jaren heen onderhield Gospodi hartelijke vriendschapsbanden met de monniken van deze bijzondere abdij.

De vierstemmige a capella muziek die wordt uitgevoerd door het ensemble Gospodi vindt haar oorsprong in de Byzantijnse liturgie en de Slavische koortraditie. Het zijn meestal psalmen, hymnen en gebeden in het Oud-Slavisch, rijk aan Bijbelse en theologische symboliek.

‘GOSPODI’ is in het kerkslavisch de aanroepende vorm van God en betekent ‘O Heer’.

De oudste gezangen van de Oosterse christenen uit de vierde eeuw waren eenstemmig en zonder instrumentale begeleiding. Ze klonken zoals het Gregoriaans in de Westerse kerk. Vanaf ca. 1300 werden de orthodoxe hymnen, onder invloed van de opkomende polyfonie in het westen, geleidelijk aan meerstemmig. In Griekenland bleef dit beperkt tot het meezingen van de ondersteunende basnoot met af en toe een meerstemmig effect. In Rusland ging men al gauw drie- of vierstemmig zingen in een stijl die bijzonder goed aansloot bij het prachtige met iconen en fresco’s beklede interieur van de orthodoxe kerken.

Het Johannesevangelie “In den beginne was het woord. En het woord was bij God. En het woord was God.” bezielde de overtuiging van de Oosterse christenen dat Gods woord enkel met de menselijke stem kon worden vertolkt. Daarom wordt de Byzantijnse kerkmuziek tot op vandaag zonder instrumentale begeleiding uitgevoerd.

In de afzondering en vooral in de stilte van de kloosters ontwikkelde zich ‘het gezongen woord’: de psalmen en de hymnen die een onuitwisbare stempel drukken op de Byzantijnse liturgie en die later componisten als  Rimsky-Korsakov, Tsjaikovski en Rachmaninov inspireerden voor hun kunstzinnige bijdragen tot de Slavisch-orthodoxe koorliteratuur.

Dit wordt een bijzonder optreden dat nog lang in het geheugen zal blijven doorleven!

Meer info over dit concert lees je in ons vorige clubblad en op onze website.

http://gospodi.be

Paul Bessemans, 26 april 2023

🡡