Overslaan en naar de inhoud gaan
Culturele activiteiten

Concert in eigen beheer: ‘Adios Amigos’: Paul Bessemans 80

Datum activiteit

Benefietoptreden ten voordele van ‘Het Roerhuis, een thuis voor mensen met een handicap’   

Argentijnse muziek en beklijvende melodieën

Op maandag 27 januari 2020 om 14u30 in de Ensemblezaal van het STUK, Naamsestraat 96.

Kaarten aan 10 euro te koop in het secretariaat of door overschrijving met vermelding van je lidnummer + ‘Paul’. De gereserveerde kaarten liggen dan op naam beschikbaar aan de kassa.
Bij niet-reservering: kaarten aan de kassa vanaf 14 uur aan 12 euro.
Familie en vrienden zijn ook welkom.

(Afscheidsoptreden? Grapje!)

Paul Bessemans heeft een lang muzikaal parcours afgelegd, van klassiek (Trio Pro Arte) naar jazz (Belgian Rhythm Combo, Pol Bess Trio & Sextet) naar pop, via folk (o.m. Jan en Alleman, Absent Friends, Islandsuite met Wannes Vandevelde, Pol Rans, Alfred den Ouden e.a.), bigband (Antwerp BigBand) naar Argentijnse traditionele muziek. In dit laatste genre was hij de pianist van het schitterend Sexteto Tango al Sur met o.m. bandoneonmaestro Alfredo Marcucci en Juan Masondo, onder leiding van de betreurde Dirk Van Esbroeck.

Hij trad, alleen of in groep, op in zowat alle culturele centra in Vlaanderen, in universiteiten, in het Paleis voor Schone Kunsten, in casino’s, in bedrijven, gevangenissen, ziekenhuizen, op academische zittingen, op festivals  (zoals Dranouter, Gentse Feesten, Brosella, Boterhammen in het Park, Piazza, Boulevard op de Parade (Nl), Burgfestival, Nacht van de poëzie (Nl), Brugge’s Festival, Beleuvenissen enz, voor het Festival van Vlaanderen, op de Gentse Noche de la Pasión,  de Argentijnse Ambassade, de Europese Kasteelconcerten, serviceclubs, schoolconcerten, Jeugd en Muziek, wereldexpo Sevilla, congressen, multiculturele verenigingen, huisconcerten e.a.

Gedurende 21 jaar vormde hij samen met de Argentijnse gitarist-zanger Juan Masondo het duo Compatriotas, duo dat zich verdiept in alle traditionele Argentijnse traditionele genres buiten de tango. Alzo ontstond een programma waarin de rijke muziekcultuur geëxploreerd en bijgeschaafd werd: koninklijke ritmes, snelle dansen, dramatische tempi, dit alles in een wereld van weelderige muziek, met toch vaak de Argentijnse weemoedige sfeer, pakkend en geladen.

Vandaag treedt Paul solo op met een tweeledig programma.

Eerst maken we een korte reis in de boeiende muziek van Argentinië, land waar inheemse en Europese culturen bijna als nergens anders een unieke symbiose vormen.

Daarna krijgen we een bloemlezing van composities van pianisten van diverse stijlen.

De integrale opbrengst van dit optreden wordt geschonken aan ‘HET ROERHUIS, een thuis voor mensen met een handicap’.

Het Roerhuis (Galgebergstraat 42, Leuven) is een organisatie die zich inzet voor het welzijn van volwassenen met een verstandelijke en/of meervoudige beperking; het biedt ondersteuning op maat bij het wonen en/of zinvolle dagbesteding, rekening houdend met de mogelijkheden.
Woonondersteuning: woonhuis voor 30 volwassenen, ingedeeld in drie woongroepen, volgens graad van beperking.

Dagondersteuning voor volwassen personen met een mentale beperking, met eventuele bijkomende psychische of motorische stoornissen vanuit de thuissituatie én vanuit de woongroepen.

Meer info: www.hetroerhuis.be

Kerstconcert Narthen

Datum activiteit

Concert in eigen beheer: Kerstconcert NARTHEN (GB)

Vrijdag 20 december om 14u30

Ensemblezaal in het STUK, Naamsestraat 96

Voorafgaande inschrijving en betaling van 5 euro per persoon, met vermelding van je clubnummer + ‘Narthen’. De reservaties zijn dan op naam beschikbaar aan de kassa.

Bij niet-reservering: kaarten aan de kassa vanaf 14u15 aan 6 euro.

Onze club is bijzonder fier om jullie een onvergetelijk kerstconcert aan te bieden: uit Engeland komen vier individuele topartiesten die hun potentieel Afbeelding verwijderd.hebben samengebundeld in de groep Narthen.

Vierstemmige liederen, al dan niet a-capella: dit sprankelende team brengt een mix van kerstliederen en muziek die alle aspecten van het winterseizoen weerspiegelen. Ernst en humor wisselen mekaar in snel tempo af. De hemelse harmonieën wisselen af met instrumentale nummers. De Engelse muziekpers spaart zijn lof niet, en spreekt over 'a new supergroup'.

Verdere info in vorig clubblad, op onze website en op https://narthen.eu

Paul Bessemans, 20 oktober 2019

Helene Blum & Harald Haugaard Band (Denemarken)

Datum activiteit

Donderdag 6 februari om 20 uur in de Predikherenkerk

14 i.p.v. 18 euro. Kaarten te verkrijgen op het secretariaat. Neem vooraf best telefonisch contact op. Afbeelding verwijderd.

De Deense zangeres Helene Blum en violist Harald Haugaard richtten in 2008 een moderne Deense volksband op. Talloze tournees en vele opnames later hebben ze de traditionele Deense volksmuziek nieuw leven ingeblazen en een modern, eigentijds timbre gegeven. Blums heldere en fascinerende stem en Haugaards sprankelende virtuoze spel zijn de drijvende kracht achter elk concert. In harmonie met de traditionele Deense volksmuziek grijpen ze naar een repertoire van eigen liederen en melodieën.

Meer info in clubblad augustus, op onze website en op www.heleneblum.dk  

Paul Bessemans, 27 oktober 2019

Bezoek brouwerij Het Anker

Datum activiteit

Culturele activiteit van de maand februari Geleid bezoek aan brouwerij Het Anker in Mechelen

Maandag 10 februari om 14 uur 

Voorafgaande inschrijving en betaling van 9 euro per persoon, met vermelding van je clubnummer + ‘Anker’..

Maximum 20 personen. Bij grotere belangstelling kan een tweede bezoek gepland worden.  

Je koopt je treinticket naar Mechelen. We ontmoeten mekaar omstreeks 12u30 in het Leuvense NMBS-station. Om 12u46 nemen we de trein , richting Gent-Sint-Pieter. 

HISTORIEK

In het begin van de 15e eeuw was het begijnhof van Mechelen sterk aanwezig in de stad. Het begijnhof bezat een belangrijk ‘Krankenhuis’, gesitueerd op de huidige site van de brouwerij, waarvan nog enkele gebouwen dateren uit de 15e en 16e eeuw, waaronder de oude St.-Bernardusrefuge van de Abdij van Hemiksem.

In 1471 beslist Karel de Stoute dat het bier gebrouwen voor het Krankenhuis "voor de begijnen en hunne officieren" vrij is van accijnzen en belastingen.

In 1872 koopt de familie Van Breedam de brouwerij en bouwt een moderne brouwerij met stoomketel. De liefde voor het vak en de interesse van de familie Van Breedam voor de Mechelse glorieperiode onder de hertogen van Bourgondië, liggen aan de basis voor de terugkeer naar de tradities en het brouwen van speciale bieren.

In 1990 neemt Charles Leclef, 5e generatie, de brouwerij over en worden belangrijke investeringen gedaan. Het geheel van gebouwen en materialen wordt gerestaureerd en vernieuwd.

In 1990 opende Het Anker binnen de muren van de brouwerij een hotel, nadien een nieuwe brasserie.

In 2010 werd in Blaasveld, in de 17-eeuwse familiehoeve, een volwaardige whiskystokerij in gebruik genomen: de Gouden Carolus Single Malt werd in 2013 op de markt gebracht en heeft intussen al meerdere internationale prijzen gewonnen.

Ondertussen verwierf de brouwerij internationale bekendheid, wordt er naar meer dan 40 landen geëxporteerd en worden de bieren wereldwijd gelauwerd. Getuige hiervan de vele internationale prijzen en onderscheidingen die de brouwerij in ontvangst mocht nemen.

HET BEZOEK

De oude recepten vormen nog steeds de basis van het brouwproces, en een variëteit aan hop en kruiden brengt de bieren op smaak. Je ontdekt hoe Het Anker als één van de oudste brouwerijen in België (1471) de authenticiteit van vervlogen tijden doet heropleven.

Onder leiding van een gids doorkruisen we de brouwerij en de whisky rijpingsmagazijnen. Op het dak van de brouwerij genieten we van het prachtige uitzicht over de stad Mechelen. Afsluiten doen we met twee degustaties.

Noot: voor de mindermobielen: wil wel noteren dat er een reeks trappen in het gebouw zjn.

Adres: Guido Gezellelaan 49, Mechelen

www.hetanker.be

Paul Bessemans, 26 10 2019

 

Bezoek wandtapijten De Wit

Datum activiteit

Culturele activiteit van de maand januari Geleid bezoek :
De Wit Koninklijke Manufactuur van Wandtapijten  in Mechelen

Donderdag 23 januari om 11 uur 

Voorafgaande inschrijving en betaling van 7 euro per persoon, met vermelding van je clubnummer + ‘De Wit’.

Maximum 20 personen. Bij grotere belangstelling kan een tweede bezoek gepland worden. 

Je koopt je treinticket naar Mechelen. We ontmoeten mekaar omstreeks 9u30 in het Leuvense NMBS-station. Om 9u46 nemen we de trein, richting Gent-Sint-Pieter.

De Wit Koninklijke Manufactuur van Wandtapijten is gevestigd in het unieke historische kader van de 15e-eeuwse refugie van de abdij van Tongerlo. Ze bezit een prestigieuze privécollectie van wandtapijten. Het  bezoek onder leiding van een gids bestaat uit een toelichting van het gebouw, van het conservatieproces, een weefdemonstratie en de collectie oude en moderne wandtapijten. Ook het historisch pand en de tuin krijgen alle aandacht.

Sinds 1889 is de Koninklijke Manufactuur De Wit gespecialiseerd in de conservatie en restauratie van wandtapijten.
Gedurende de voorbije 25 jaar vertrouwde men haar de drie omvangrijkste conservatiecampagnes van wandtapijten ter wereld toe. Zij mocht eveneens de meest prestigieuze stukken behandelen van o.m. de vijf grootste musea en de belangrijkste privéverzamelaars.
Dit internationale leiderschap heeft De Wit te danken aan haar unieke infrastructuur, haar technische innovaties en aan haar uiterst gespecialiseerd en ervaren restauratieteam.

Met haar team van restauratoren, waaronder wevers geschoold volgens de oude methode, beheerst de Koninklijke Manufactuur De Wit al meer dan 125 jaar alle aspecten van de klassieke restauratie.
Vandaag onderschrijft zij de moderne en reversibele conservatietechnieken. Daartoe zette het bedrijf nieuwe methoden voor consolidatie, visuele integratie en voering op punt die wereldwijd erkend zijn door de grootste musea. Deze spitstechnologieën verzekeren het behoud van het kunstwerk met respect voor haar esthetische waarde.

De Manufactuur onderhoudt nauwe contacten met grote musea; wat betreft museumopdrachten bekleedt ze op het vlak van wandtapijten waarschijnlijk de belangrijkste positie ter wereld. Het conserveren en restaureren van wandtapijten gebeurt met naald en draad, al heeft de Koninklijke Manufactuur ook heel wat technologische vernieuwingen op haar naam staan.

Manufactuur De Wit beschikt over vijf tentoonstellingszalen van antieke wandtapijten. De tentoonstellingszalen zijn ingedeeld in kleuren waaronder de gele kamer, de zwarte, de rode, de groene en de grijze kamer. Vanzelfsprekend zijn er ook de nodige ateliers en technische ruimtes zoals de stofkamer, de reinigingskamer met zuiging van aërosol, de voeringskamer, de verfkamer en de fotokamer.

Refugie Abdij van Tongerlo van Mechelen

De Refugie van Norbertijnen van Tongerlo  werd in 1484 gebouwd. Het mooie historische gebouw is een refugie, die in eerste instantie diende als toevluchtsoord voor religieuzen; het gebouw werd in opdracht van de Benedictijnenabdij van Sint-Truiden gebouwd.

Het gebouw sluit via een brug over de vliet aan op het Aartsbisschoppelijk Paleis. Drie eeuwen lang bleef de refugie eigendom van de abdij. Van het begin van de 19de eeuw tot 1904 was ze als gendarmerie in gebruik. Later was er het Aartsbisschoppelijk Museum gevestigd. Sinds 1983 is Manufactuur De Wit er gevestigd.

Adres: Schoutetstraat 7, Mechelen

Meer info: www.dewit.be

Paul Bessemans, 23 oktober 2019

Concert in eigen beheer: Gitaarrecital Ine Clerckx

Datum activiteit

Concert in eigen beheer: Gitaarrecital Ine Clerckx

Maandag 9 maart om 14u30 in de Ensemblezaal van het STUK, Naamsestraat 96

Kaarten aan 5 euro te koop in het secretariaat of door overschrijving met vermelding van je lidnummer + ‘Ine’. De gereserveerde kaarten liggen dan op naam beschikbaar aan de kassa.

Bij niet-reservering: kaarten aan de kassa vanaf 14u15 aan 6 euro.

Familie en vrienden zijn ook zéér welkom.

Ine Clerckx (°1995) begon met gitaarlessen op negenjarige leeftijd. Vervolgens ging ze naar LUCA School of Arts – Campus Lemmens, waar ze haar studies verder zette bij Raphaëlla Smits. In 2016 behaalde ze met grote onderscheiding een masterdiploma in de muziek. In 2019 behaalde Ine een tweede masterdiploma, dit keer een master Kamermuziek.
In 2013 nam Ine deel aan de wedstrijd Belfius Classics, waar ze een tweede prijs behaalde. In maart 2019 was ze één van de finalisten van het 'Concours International Roland Dyens' in Parijs. Verder volgde ze talloze masterclasses in binnen- en buitenland. 

Ine is actief bij Elles, een duo gitaar en viool dat muziek brengt uit verschillende genres en werelddelen. Daarnaast is ze ook bezig met het uitwerken van haar eigen projecten, waaronder het ensemble DRE, bestaande uit contrabas, viool, percussie en gitaar.

Naast het puur muzikale, is Ine ook actief als leerkracht gitaar in de Stedelijke Academie van Vilvoorde, in het jeugdmuziekatelier de Hommel en als privéleerkracht. 

Voor dit optreden stelde ze het volgende prachtige en gevarieerde programma op: 

  • Gnossienne nr 1 – Eric Satie
  • Saudade nr 3 –  Roland Dyens
  • Sonata Mexicana – Manuel Maria Ponce
  • Prélude nr 5 – Villa-Lobos
  • La Tristesita – Ariel Ramirez
  • Alfonsina y el Mar – Ariel Ramirez
  • Alba Nera – Roland Dyens
  • Songe Capricorne – Roland Dyens
  • Chanson des vieux amants – Jacques Brel

Meer info : www.ineclerckx.com

Paul Bessemans, 19 oktober 2019

CONCERT: Catrin Finch (UK) & Seckou Keita (Mali)

Datum activiteit

 

Donderdag  7 november om 20 uur in de schouwburg

15 i.p.v. 20 euro, rang 1 

Kaarten te verkrijgen op het secretariaat.

 

Het verhaal van het duo Finch-Keita leest als een sprookje. In 2012 zou Catrin Finch een aantal concerten geven met de Malinese superster Toumani Diabate, maar die haakte af omwille van de politieke toestand in Mali. Seckou Keita kwam hem op het allerlaatste moment vervangen.

Vanaf dan begon dit succesverhaal tussen beide muzikanten. Na een schitterend debuutalbum is er nu de voortreffelijke opvolger SOAR.

De Welshe muzikale tradities vloeien wonderwel samen met de West-Afrikaanse ritmes. Het huwelijk tussen harp en kora en het samenbrengen van hun eigen muzikale cultuur werkt wonderwel en zorgt voor een verhaal van eenheid en verbondenheid.

Maak vooraf kennis met het Mundus Trio met artiesten uit Irak, Turkije en Nederland. Ze nemen je mee op een emotionele, cinematografische reis waarbij ze hun herkomst en traditie niet verloochenen. Een samensmelting van westerse en oosterse muzikale invloeden. 

Paul Bessemans, 2 september 2019

Concert in eigen beheer: DUO AGINEKO

Datum activiteit

Maandag 18 november om 14u30

Ensemblezaal van het STUK, Naamsesteenweg 96

Voorafgaande inschrijving en betaling van 5 euro per persoon, met vermelding van je clubnummer + ‘Agineko’. De reservaties zijn dan op naam beschikbaar aan de kassa.

Bij niet-reservering: kaarten aan de kassa vanaf 14u15 aan 6 euro. 

Duo Agineko is een internationaal altviool-piano duo, dat opgericht is in 2011 door de Belgische altviolist Sander Geerts (1ste solist van Antwerp Symphony Orchestra) en de Japanse pianiste Yasuko Takahashi (lid van de Danish  Soloist Association).

Na hun officieel debuut als duo in 2011 wonnen zij onmiddellijk enkele prestigieuze internationale kamermuziekprijzen.

 De warme en sensuele altvioolklank van Sander en het kleurrijke en ondersteunende pianospel van Yasuko maken deze samenwerking uniek. De sfeer die zij samen weten te creëren raakt de harten van hun publiek.

 Hun eerste cd ‘Along my Tale’ brachten ze in 2012 uit. In januari 2016 volgde een tweede cd ‘A tribute to Ysaye’. Beide cd’s zijn uitgebracht door Etcetera Records.

 Ze brengen een warm en hartveroverend programma met werken van o.m.Robert Schumann, Franz Schubert (Arpeggione Sonate) en Gustav Mahler (Lieder eines fahrenden Gesellen).

Meer info in ons vorig clubblad en op www.duo-agineko.com 

Paul Bessemans, 27 augustus 2019

Concert in eigen beheer: Kerstconcert NARTHEN (GB)

Datum activiteit

Vrijdag 20 december om 14u30

Ensemblezaal in het STUK, Naamsestraat 96

Voorafgaande inschrijving en betaling van 5 euro per persoon, met vermelding van je clubnummer + ‘Narthen’. De reservaties zijn dan op naam beschikbaar aan de kassa.

Bij niet-reservering: kaarten aan de kassa vanaf 14u15 aan 6 euro. 

Onze club is bijzonder fier om jullie een onvergetelijk kerstconcert aan te bieden: uit Engeland komen vier individuele topartiesten die hun potentieel hebben samengebundeld in de groep Narthen.

Barry Coope – zang, piano
Jim Causley – zang, accordeon
Jo Freya – zang, sopraansax en fluiten
Fi Fraser – zang, viool.

Vierstemmige liederen, al dan niet acapella: dit sprankelende team brengt een mix van kerstliederen en muziek die alle aspecten van het winterseizoen weerspiegelen. Ernst en humor wisselen mekaar in snel tempo af. De hemelse harmonieën wisselen af met instrumentale nummers.

De Engelse muziekpers spaart zijn lof niet en spreekt over ‘a new supergroup’.

De groep komt voor slechts 3 concerten naar België. Dus een enige kans om van dit mooie en warme kerstconcert te genieten. En met deze wensen we jullie dan zalige kerstdagen.

Alle bijkomende info lees je op https://narthen.eu ; als je googelt naar ieder van de 4 artiesten, kom je heel wat te weten over henzelf , de groepen waarin ze allemaal meespelen, en recensies over hun optredens en platen.

Paul Bessemans, 27 augustus 2019

Concert Quintet TSIRANI

Datum activiteit

Concert in eigen beheer: Quintet TSIRANI (Armenië)

Maandag 28 oktober om 14u30

Ensemblezaal van het STUK, Naamsesteenweg 96

Voorafgaande inschrijving en betaling van 5 euro per persoon, met vermelding van je clubnummer + ‘Tsirani’. De reservaties zijn dan op naam beschikbaar aan de kassa.

Bij niet-reservering: kaarten aan de kassa vanaf 14u15 aan 6 euro. 

Het Armeense Quintet Tsirani, gesticht in 2012, is momenteel op tournee; dus voor ons de gelegenheid om de Armeense traditionele muziek en liederen te mogen beluisteren.

Dat deze muziek, mede door zijn bijzondere tonaliteit, een heel eigen muzikale kleur heeft, konden we beleven toen het Dudukner Quartet (2008) en de groep Eriwan (2014) bij ons te gast waren. Een muzikaal genot buiten onze traditionele muziekbeleving, maar een aangename en lieve muziek die blijft nazinderen. 

De vijf musici, o.l.v. artistiek directeur en dudukspeler Artak Asatryan, bespelen de duduk, de shvi, de tar, de oud en de dohl. 

DE DUDUK

De duduk (spreek uit: doedoek) is wellicht het oudste dubbelrietinstrument van de wereld; men schat dat het teruggaat tot ca. 5000 voor Christus en ontstaan is in de streek die nu Armenië is. 

In de oudheid zou het instrument van beenderen zijn gemaakt, en later helemaal uit één stuk riet. Het nadeel hiervan was dat als het mondstuk (dubbelriet) beschadigd raakte, het hele instrument vervangen moest worden. Uiteindelijk werd het instrument van abrikozenhout gemaakt, zodat het dubbelriet vervangen kon worden en het instrument een dieper timbre kreeg. Het timbre van de duduk wordt wel eens vergeleken met dat van een menselijke stem, mede door de manier waarop het dubbelriet resoneert wanneer er vibrato gespeeld wordt, wat vooral in de hogere noten het geval is.

In Armenië is de kunst van het duduk maken over de eeuwen geperfectioneerd. Abrikozenhout wordt bijvoorbeeld eerst jaren lang weggelegd, om de resonantie te verbeteren, en het maken van rieten is een zeer zorgvuldig proces geworden.

De duduk produceert het mooiste geluid ter wereld, zeggen de Armeniërs. Het is in Armenië het instrument dat de meest fantasievolle beelden en impressies verwoordt.

De duduk wordt bespeeld met circulaire ademhaling. Dit is een ademhalingstechniek waarbij een continue toon verkregen kan worden. De eerste stap van de techniek is dat de mondholte met zo veel mogelijk lucht gevuld wordt door de wangen op te blazen. Vervolgens wordt de keel afgesloten met het achterste van de tong, en dan wordt tegelijk door de neus ingeademd en wordt de lucht uit de mondholte met de wangspieren door het instrument naar buiten gedrukt. Op die manier ontstaat een continu geluid, zonder ademhalingspauzes.

Een vooraanstaande dudukspeler, Vardan Hovanissian, omschrijft het instrument als volgt: dit dubbelrietblaasinstrument is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van zijn vaderland Armenië. Sinds enige jaren staat het op de lijst van materieel cultureel werelderfgoed van de Unesco. De klank, dat is de ziel van Armenië.

De geschiedenis van Armenië is dan ook beladen met droefenis, met als triest dieptepunt de genocide door de Ottomaanse troepen. Die melancholie wordt nog eens gevoed door het feit dat veel Armeniërs buiten hun geboorteland leven.

Op het eerste gezicht lijkt de duduk een simpel instrument, maar schijn bedriegt. Het leeft, het heeft geheimen. De grote kunst is om het specifieke geluid - de ziel - te ontdekken; de techniek bijschaven komt achteraf.

Meer info in vorig clubblad en op www.tsirani.com

Paul Bessemans, 28 augustus 2019